Agressie in de acute zorgketen

Agressie in de acute zorgketen komt steeds vaker voor en heeft niet alleen een directe impact op de veiligheid en het welzijn van zorgverleners, maar kan ook de kwaliteit van zorg en de samenwerking binnen de keten onder druk zetten.

Het belang van het aanpakken van agressie in de zorg

Het creëren van een veilige werkomgeving is essentieel om medewerkers gemotiveerd en gezond te houden en om patiënten de best mogelijke zorg te bieden. Door agressie integraal aan te pakken, met eenduidig beleid en duidelijke communicatie, wordt niet alleen een veilige cultuur bevorderd, maar ook de samenwerking tussen zorgverleners en ketenpartners versterkt. Het thema agressie in de acute keten is meer meermaals besproken in de verschillende ROAZ-overleggen, waarbij de wens is uitgesproken hierin gezamenlijk op te trekken als ROAZ.


Regionaal advies rondom omgang met agressie in de acute zorgketen

In 2025 startte een regionale werkgroep met vertegenwoordigers uit de gehele acute zorgketen (ambulancedienst, meldkamer, huisartsenspoedpost, VVT, GGZ, ziekenhuizen, ziekenhuisbeveiliging en -juristen). De verschillende ROAZ-sectoren scharen zich achter het opgeleverde advies met hierin onder andere een actualisatie en uitbreiding van de ROAZ-afspraken rondom omgang met agressie in de acute zorgketen.

 

Ook worden handvatten gegeven voor een uniform sanctiebeleid dat een richtsnoer kan zijn voor de organisaties. In 2026 buigt het ROAZ zich over het vervolg waarbij communicatie in de acute zorgketen en uitwerking rondom afspraken ten aanzien van beveiliging centraal staan.

 

Landelijke Campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’

Verbale agressie in de zorg heeft niet alleen impact op zorgverleners, maar beïnvloedt ook de kwaliteit van zorg voor andere patiënten. Onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie van VWS toont dat 65% van zorgverleners aangeeft dat de zorgkwaliteit lijdt onder verbale agressie, en 73% constateert dat andere patiënten hierdoor langer moeten wachten. Daarom startte in juni 2025 de landelijke campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’, die zorgverleners oproept om bij verbale agressie even afstand te nemen, bijvoorbeeld door tot 11 te tellen.

 

Het doel is om agressie te stoppen voordat het escaleert en de druk op zorgprofessionals te verlichten. De campagne benadrukt dat agressie in de zorg nooit normaal is en biedt zorgorganisaties een toolkit om bewustwording te vergroten en het welzijn van zorgprofessionals te ondersteunen. Voor organisatie is er een campagnetoolkit beschikbaar.


Betrokken adviseur

Babs Rovers