Een warm afscheid en een frisse start

Per 1 maart neemt Bente ter Haar afscheid als adviseur acute zorg bij NAZB. Haar werkzaamheden worden overgenomen door Milou Verstegen, die op 1 februari is gestart. De afgelopen weken stonden in het teken van overdracht, kennismaken én vooruitkijken. Tijd voor een duo-interview.
Een warm afscheid en een frisse start

Bente ter Haar verlaat NAZB

 

Bente, wat was kenmerkend voor jouw rol als adviseur acute zorg?

“Het was mijn eerste baan dus ik begon hier echt als broekie. De ontvangst bij NAZB was warm en ik werd meteen ondergedompeld in de samenwerking binnen de acute zorg. In mijn rol had ik contact met verschillende lagen in organisaties: van bestuurders tot zorgprofessionals. Dat maakte het mogelijk om verbindingen te leggen en bij te dragen aan optimalisatie en samenwerking. Het was een heel afwisselende rol met een diverse portefeuille. Dat vond ik echt leuk.”

 

Hoe kijk je terug op bijna drie jaar NAZB?

“Ik heb ontzettend veel geleerd over hoe de acute zorg werkt en hoe belangrijk samenwerking is. In de acute zorg is snelheid belangrijk, maar gaat het ook om vertrouwen. Dat vertrouwen heb ik hier elke dag ervaren. Ik ben daardoor zelfverzekerder geworden in mijn werk.”

 

Waar ben je het meest trots op?

“Op het project Zorgcoördinatie! Dat kostte soms ‘bloed, zweet en tranen’. Ongeveer 2 jaar geleden kregen we vanuit het IZA de opdracht om in elke ROAZ-regio zorgcoördinatie in te richten. In Brabant heb ik toen samen de netwerkpartners deze opdracht beet mogen pakken. We zijn in werksessies aan de slag gegaan met de vraag ‘hoe willen we zorgcoördinatie in Brabant inrichten’, waarna we het transformatieplan hebben opgesteld. Dit plan dient nu als leidraad voor de implementatie van alle projecten die onder zorgcoördinatie vallen. Dat het plan vlak voor mijn vertrek is goedgekeurd, maakt me trots.”

 

Wat neem je mee?

“De herinnering aan een hecht team. De zorgsector is ook een fijne sector om in te werken. Ik ga nu eerst een ander groot avontuur aan: een half jaar rondreizen in Australië. Dat was altijd al mijn droom. Maar na terugkomst wil ik zeker terug de zorg in. Ik hoop daar opnieuw zo’n warme samenwerking te vinden als bij NAZB.”

 

Wat wens je het netwerk toe?

“Ik wil mijn collega’s van NAZB en alle netwerkpartners bedanken voor de fijne samenwerking. En Milou wil ik natuurlijk veel succes wensen. We hebben de afgelopen tijd veel gesproken over wat belangrijk is in deze rol: zichtbaar zijn, verbinden, afspraken waarmaken en ondersteuning bieden. Ik heb er alle vertrouwen in dat Milou het werk met energie en scherpte voortzet.”

 

Even voorstellen: Milou Verstegen

 

 “Ik ben Milou, 27 jaar en ik woon in Den Bosch. Ik heb een achtergrond in gezondheidsbeleid en -management." Milou behaalde haar Master Healthcare Policy, Innovation and Management en deed de afgelopen 2,5 jaar als consultant ervaring op binnen verschillende zorginstellingen. Voor haar afstudeeronderzoek onderzocht Milou de samenwerking tussen zorgorganisaties in de regio. “Dat gaf me waardevolle inzichten in de afstemming tussen verschillende niveaus binnen de zorgketen en het belang van een goed functionerend netwerk."

 

Wat trok je aan in NAZB?

“Regionale samenwerking in de zorg is me altijd blijven trekken. Ik ken Bente nog van de studie en zag de vacature voorbij komen. De inhoud en de breedte van de rol spraken me meteen aan. Sinds 1 februari ben ik gestart als adviseur acute zorg en neem ik het werk van Bente over.”

 

Wat breng je mee in deze rol?

“In mijn vorige baan leerde ik snel schakelen en flexibel zijn. Dat helpt ook in een netwerkorganisatie. Ik vind het belangrijk om met een positieve insteek te werken en partijen bij elkaar te brengen. Binnen NAZB werk je met een grote acute zorgketen samen, dus verbinding zoeken is essentieel.”

 

Waar ga je de komende tijd mee aan de slag?

“Ik ben nu nog bezig met kennismaken en me inlezen. De komende tijd ga ik aan de slag met de verdere uitrol van zorgcoördinatie in de regio. Het transformatieplan is goedgekeurd, dus nu begint de implementatie. Daarnaast neem ik het kwaliteitskader spoedzorgketen over, ben ik projectleider van de Learning Community en ondersteun ik twee expertgroepen: acute psychiatrie en acute obstetrie. Dat betekent plannen, voorbereiden, verbinden en zorgen dat afspraken worden omgezet in concrete acties.”

 

Namens alle collega’s van bureau NAZB bedanken we Bente voor haar bevlogen inzet in de afgelopen jaren. En Milou wensen we veel succes in haar nieuwe functie.